Поради інтер’єрним фотографам-початківцям

Поради інтер’єрним фотографам

Який мінімальний комплект обладнання потрібен для якісної фото зйомки інтер’єрів та/або архітектури?

  1. Вам потрібен гарний штатив. Штатив має бути надійним, зручним для вас і стійким (при навантаженні вашою камерою з самим важким об’єктивом). Як зручна опція – додати ще маленький штатив, щоб мати можливість знімати в місцях, де простору для звичайного штативу замало. 
  2. Головка штатива – краще з можливістю регулювання окремо по трьох осях, и буде зручно, якщо вона буде з механізмом «тонкого» налаштування (geared head). Якщо плануєте також знімати 3D-панорами, то головка має бути панорамна, спеціальна.
  3. Фотокамера, повнокадрова (не кроп), з електронним рівнем (якщо його немає вбудованого, треба купити зовнішній, який встановлюється на камеру).
    Зйомки екстер’єрів і ландшафтів іноді прийдеться робити під час дощу/снігу/туману, тому камера, об’єктиви, штатив мають бути волого- і пило захищеними.
    Важливо, щоб камера записувала кадри на 2 карти пам’яті паралельно (на випадок якщо одна з них вийде з ладу).
    Краще мати ще й додаткову/резервну камеру на випадок виходу з ладу основної. Це, до речі, стосується і штативу з головкою, і всіх інших критичних компонент.
  4. Об’єктиви мають перекривати діапазон фокусних відстаней (ФВ) від 14-16 до 200 мм. Дуже поширеними є інтер’єрні зйомки на об’єктиви з фокусними відстанями 24 і 35 мм, деталі знімаються часто на 50/85 мм. Але для маленьких і вузьких приміщень буде потрібно знімати на 16-19 мм. Я персонально не рекомендую знімати на об’єктиви з ФВ менше ніж 16 мм, адже це привносить значні спотворення по краях кадру і зображення простору приміщення і предметів інтер’єру виглядає неприродньо.
    Значно полегшують виконання задач зйомки об’єктиви типу tilt-shift (з переміщенням оптичної осі), найчастіше використовують 24/35 мм. Архітектуру знімати без тільт-шифтів майже неможливо, або вкрай важко.
    Важливо пам’ятати, що об’єктиви не мають бути типу «Fish eye», бажано, щоб вони мали найменші геометричні спотворення, були так звані ‘rectilinear’, тобто такі, що максимально точно передають прямі лінії в кадрі. Причому для будь якого об’єктиву потрібно буде на етапі пост-обробки підключати його профіль, для компенсації можливих спотворень.
  5. Відбивач (розміром 1 х 2 м), 5-в-1, який можна використовувати як джерело світла, так і як поглинач, коли треба зменшити кількість світла, наприклад від вікна. 
  6. Додатково рекомендую мати спалах(и) достатньої потужності (краще батарейний, адже бувають ситуації, коли немає світла/напруги) з необхідними модіфікаторами – соти, парасолі, софтбокси, рефлектори, плюс кольорові фільтри для нього. Спалах(и) потрібно мати з можливістю дистанційного керування. Плюс, потрібна буде стійка, краще висотою на 3-4 метри.
  7. Планшет, або ноутбук, який під’єднується до камери кабелем або по Wi-Fi, щоб мати можливість бачити кадр на великому екрані. Також, вони використовуються коли потрібно зробити кадр дистанційно.
  8. «Сіру» карту або краще кольорову мишень (типу ColorCheckr Datacolor/XRite) для контролю балансу білого і коректних кольорів.
Інтер’єр ресепції готелю, Київ. © Sergiy Kadulin Photography, 2019

Ось декілька корисних порад, щоб зробити зйомку інтер’єру максимально якісно:

  1. Перед зйомкою дізнайтесь максимальну кількість інформації про об’єкт (задача зйомки, що знімати, а що – ні, розташування, в який час краще знімати, тощо). Буде добре, якщо зможете зробити попередній візит, але як мінімум – попросити відео або світлини об’єкту, щоб мати уявлення, що там і як. Розуміння історії створення об’єкту допоможе вам вибрати найкращі ракурси, щоб максимально розкрити творчій задум архітектора або дізайнера інтер’єру.
  2. Перед початком зйомки перегляньте необхідні приміщення, приберіть зайві речі, перевірте, щоб скрізь був порядок і краса. Якщо прибирання не було зроблено, то вам треба буде прибрати пил, плями, зайві речі і т.п. Якщо це забути зробити, видалити їх в фотошопі буде складно і займе купу вашого часу.
  3. Кількість і розміщення предметів декору зазвичай визначає стиліст зйомки або дизайнер. Якщо їх немає, то вам треба самотужки це зробити.
  4. Сонячне світло грає супер-важливу роль при зйомці, тому починати знімати треба ті приміщення, де зараз найкраще світло, і рухатись за ним. Сонячні плями можуть робити інтер’єр як красивішим, так і «руйнувати» його. 
  5. Диявол ­ у деталях. Уважно перевіряйте кожен кадр перед зйомкою. Якщо потрібно для красивої композиції, пересувайте меблі або предмети декору, перевірте кожен кадр і ракурс на великому екрані планшету або ноутбуку.
  6. Якщо ви, або камера на штативі відбиваються у дзеркалі, склі або меблях, треба знімати з затримкою затвору, і виходити з кадру, а решту прибирати на етапі пост-обробки.
  7. Для фотографів-початківців найбільшу складність при зйомці інтер’єрів створюють дві проблеми:
    1. Пересвіт вікна, інших джерел світла та/або недостатня експозиція всередині приміщення, коли динамічного діапазону камери не вистачає для того, щоб охопити всі світлі і темні елементи в кадрі. Щоб позбутися цієї проблеми, треба знімати кожен кадр окремою серією, з різними витримками, щоб на етапі обробки використати техніку HDRабо exposure fusion, і передати повний діапазон яскравості світла у фінальному фото.
    2. Кольоропередача, особливо коли в одному кадрі «змішуються» джерела світла з різною кольоровою температурою і малим індексом CRI (кольоропередачі). Для вирішення цієї проблеми рекомендую або знімати, використовуючи світло з однаковою температурою (наприклад, тільки з зовнішнім світлом), або за допомогою фільтрів вирівнювати температуру штучного світла, і використовувати кольорові матриці-мишені для того, щоб на етапі обробки досягти коректної кольоропередачі. Але навіть це прийоми не завжди гарантують гарний результат. Наприклад, якщо при зйомці в денному світлі у вікно попадає світло сонця, яке відбилося від зелених дерев або травички, це може працювати як джерело світла з зеленим фільтром, і давати паразитний колір на предметах всередині кімнати. Тому треба приділяти увагу подібним моментам і приймати кроки для їх усунення або мінімізації.
  8. Одним з головних правил інтер’єрної зйомки є те, що вертикалі мають бути вертикальними. Тому добре, якщо у вас є «тільт-шифт», який спрощує вирішення цієї задачі. Якщо немає, то вам прийдеться вручну робити корекцію на етапі пост-обробки.
  9. Для обробки світлин найчастіше використовуються програми Adobe Lighroom Classic + Photoshop, також Capture One або їх аналоги.
  10. Важливо, щоб монітор, на якому ви робите обробку світлин, був професійний, мав достатнє охоплення кольорового простору і контраст, і був калібрований (краще калібровку робити періодично). Також, буде гарно, якщо середовище, де ви працюєте, задовольняло вимогам для обробки зображень. Тоді ваші світлини в результаті будуть найвищої якості, і ваші замовники будуть завжди задоволені.

І остання порада: підпишіться на сторінки і розсилки відомих топових світових брендів (меблі, інтер’єри, світло, декор), дизайнерів, інтер’єрних фотографів, і регулярно їх перегладайте. Це буде розвивати ваш смак, ваше бачення і творчі спроможності. І результати вашої роботи будуть цікавішими і якісними.

Інтер’єр офісу, Київ. Дизайн інтер’єру: Наталія Захарченко. Фото © Sergiy Kadulin Photography, 2022.

Автор: Sergiy Kadulin Photography, 2022